siapa kita untuk menghukum



semua orang buat salah. kita nak pandang serong pun bajet macam kita ni suci lah sangat kan.
mungkin ada sesetengah perkara kita tak mampu nak maafkan orang.
berat sangat kesalahannya mungkin.
tapi siapa kita nak menghukum? mungkin salah dia sama dengan salah kita.
cuma bezanya pendekatan dan cara. kan?
setiap manusia lakukan kesilapan. dan kalau mereka betul2 dah insaf, apa salahnya.
kecuali lah kalau perangai masih sama. itu lain cerita.

tapi orang selalu cakap, takut pisang berbuah dua kali.
eh, takpelah. rezeki kot pisang berbuah dua kali kan.
tapi dalam konteks ni, kita pun kenalah jaga-jaga. waspada.
mungkin insaf orang itu cuma sekejap. jadi, kita kenalah get ready dari awal.
taklah nanti dah terhantuk baru nak terngadah kan.

berilah peluang kedua. itupun kalau mereka pandai guna.
tapi jenis macam mana nak diberi peluang kedua ni?
itu ikut perilaku masing-masing. kalau betul dah insaf, mungkin boleh.
tapi bukan lah kalau dah lama takde hala tuju , baru nak minta peluang pada yang lama kan.
terpulanglah. aku ni pun bukan baik sangat.
tapi sampai nak balas dendam tu, memang bukan kerja aku.
sekadar menyumpah dalam hati je lah.
kan tuhan tu maha adil. tunggu je lah kan? :)

bye :)
fds
written by fadhillasamsudin

No comments: