Saturday, October 9, 2010

berkampung di hospital bahagian 2

oh hye blog :) lama tak menulis. ralat rasanya menulis dekat laptop. besar pandangannya berbanding menulis di handphone. nampak loser.

penceritaan bersambung. tentang hospital.

aku masih kurang fasih nama saintifik penyakit aku tapi secara BM nya yang aku pasti jangkitan di buah pinggang. nmpak macam serius. ok. memang serius. sakitnya pun mmg serius. ubatnya pun mmg serius. tak hairanlah aku boleh meratap sedih menangis sorang-sorang kalau ubat tu menusuk masuk nadi aku. macam nak cabut lari.dan masa tu aku rasa aku sanggup stress sakit kepala pikir assignmnent dari sakit disakiti doktor dan nurse kat sini.

wad kurang stabil aku ditempatkan. kat sini masih nampak ramai yang tak sedar diri. yang masih tak mampu nak jalan. yang masih berlilit wayar di badan. yang masih diikat. ada satu masa tatkala pagi aku dengar ada yang menangis.cett.bukan hantu. saat itu aku tau ada kematian.memang tak salah. dan masa tu baru aku mula nampak sanak saudara yang aku tak pernah nampak sebelum ni datang menangisi. ah. bila dah takde baru kau datang. pelik.

oh.satu lagi. aku tak suka orang amik tau pasal aku pastu nak kecoh bagai. nasib kau dah tua. hish!ok. cukup sampai situ aku marah.

tukar wad lebih selesa. ala-ala kelas yang up sket. memang kenalah katil sebelah toilet. boleh aku pecut bila-bila masa. satu hal, ni bukan asrama yang patut aku carik kawan sana sini. dan aku tak paham ada anak gadis suka ulang alik toilet sambil mata jeling aku. yang aku paham dia sangat suka betulkan rambut. comel lah. KONON! fine. aku tau kenapa masa tu aku masih tak sihat, sebab hati aku asik nak mengutuk orang. cukup untuk sehari, aku dah malas nak kutuk dia je. bye.

makanan. dan makanan. ok. siapa kata sedap? fine. lu pergi tinggal sana. aku tak paham kenapa pesakit lain boleh hirup dengan sedap makanan kat situ. even roti sekeping tu pun tekak aku tak mampu nak terima, lagi untuk makan lauk tanpa garam dan gula?buat kelakar ke apa. demand? fine. yes, i am. siapa yg nak makan lepas tu muntah kan balik?nak? perhh.sedap kan nak muntah2. seronok. gila. kalau makanan dah masuk pintu je, gua dah start tutup hidung. staff nurse pun dah kenal muka aku. memang TAKKAN makan makanan kat situ.
"kenapa tak nak makan fadhilla?"
perh, pakai tanya lagi. pakai logika ssikit boleh?nak jujur, takut kena marah.ok.
"err,nanti kawan bawak makanan.hee :) "



satu malam. aku memang ngantuk. memang haram punya ngantuk. tapi 3.15PAGI, ada makhluk bising! apa tu. memang buat aku marah.


"kak, kenapa dia bising tu kak?"
"dia mabuk dan merbahaya. tu yg kitorg letak kat depan.senang nak tengok".

yang aku dapat paham si bodoh tu bising
"nurse.let me off!apa ikat ni. ingat saya binatang ke!"
"aku nak pergi toilet lah!nak kencing nak berak pun tak boleh ke!"
"give me ur name,nanti saya nak report!nak kencing pun susah!apa punya hospital ni!"

satu suntikan penenang!mati kau!
ok.cuma setengah jam.mata dia buka,mulut pun buka.

"nurse!!let me off!

perhh.fakiu lah india.bising tau! dah lah kau sebelah aku. pastu aku nampak ramai pak guard,mak guard. semua turun padang hanya semata-mata nak teman dia pergi toilet yang hanya SEJENGKAL!

sekarang aku faham. yang aku tau si india bodoh ni mabuk dan cuba untuk terjun dari tingkap. ehh biarlah. cepat sikit mati. tak menyusahkan orang. tu yang dia diikat kaki tangan tu. padan muka kau.

dah pagi.aku tengok rilek pulak orang tua tu bangun dari katil. dah tak mabuk. tapi rasa rasa cuak tak bila dia tiba-tiba menuju ke katil aku. ok.cool.cool. fine.gua lupa sebelah katil aku sinki. itu yg dia mahukan.
hah. baik aku tidur.nyah kau dari wad aku.scarry!

kalau aku cerita satu-satu hari, memang bosan. sebab kerja aku, makan,tidur, toilet. dah.
aku fikir takde yang sedar. rupanya, nurse2 pelatih pun sedar aktiviti harian aku kat situ.
nmpak sgt aku diperhatikan. rawwwrrr! aha. yelah.aku pulak yg paling 'TUA' kat situ kan.gojes pulak tu.haha.

satu saat, aku memang nak balik. sangat nak balik. aku rindu kehidupan di kampus.
aku rindu semua orang. aku rindu nak pergi kelas. dan masa tu aku rasa rugi ponteng kelas sebelum ni. demmmm.

satu tika lagi, aku dah tak keruan sebab malam tu DINNER BROADCASTING. sheeett. aku bayar! aku tak nak rugi.

ok satu hal, aku tak nak gambar aku takde nanti.aku try request kt nurse praktikal bawak aku g jusco bukit tinggi tu.tp kenapa dia gelak kan aku. perhh,dia ingat aku buat lawak?ok. sebab request tu nmpak gila. memang gila.aku mula rimas.yang aku nmpak cuma wad ni wad sakit jiwa. bagi aku. yang sihat tapi masih ditahan akan sakit balik. dan itu bukan satu benda seronok. langsung! aku mula cakap sorang-sorang dekat tingkap. demmm.dan aku mula rasa nak terjun dari tingkat 7. ok. nasib aku masih ingat yang tersayang.

"adik,kenapa demam balik.bengkak ekh?"
"urgh, sakit."
"ok,off line. saya off ubat ye. kalau report scan ok, u boleh keluar, if tak, kita cucuk balik, masuk ubat lagi".

ok.dalam hati gua dah nak lempang dah.dia ingat tangan aku bantal yang penuh dengan kapas nak main cucuk je ke.ingat tak sakit ke weyh. cucuk pakai jarum paling besar lak tu. tgn aku dah lah tinggal tulang je ni.

itu aku marah dihospital.cucuk cucuk jarum macam satu benda basic. kasi aku cucuk dyorg sikit.pe rasa tengok! kasihan mak cik tu. hampir 7 tempat cucuk. sebab terlampau sakit.ok. kesian. dah.

tunggu 3, 4 jam baru doktor tu datang balik.

"sorry dik, tak boleh keluar lagi. masih ada nanah lagi dekat kidney u.mungkin lagi 2 minggu"
"what?!2 weeks? no.no. lg 2 mggu i final weyh!"
"so, u dont want lah?
"dont want."
"ok,since ni not jail,i cant hold u.but u have to sign anything atas risiko u sendiri lah"
"ok."
"u nk today or tomorrow?"
"today"
"ok"

petang,7.15 malam. selamat tinggal HOSPITAL TUNKU AMPUAN RAHIMAH KLANG.
berharap tidak ke sana lagi.

tapi apa yang aku suka tentang tinggal di hospital ini, masa ini baru kita mampu buka mata siapa lebih sayang kita. dan aku nampak sangat jelas itu semua. berlaku tanpa aku minta.

papa mama
keluarga sanak saudara
terima kasih sebab datang dari jauh.
maaf buat semua risau.

yusmirnadia mat pakeh
terima kasih sebab awak uruskan banyak benda tentang saya.
terima kasih untuk satu malam.
maaf menyusahkan awak.
nanti saya belanja makan :)

cech adrea
terima kasih untuk satu malam
terima kasih sebab selalu marah aku.
atleast aku ingat untuk jaga kesihatan.
oh.terima kasih untuk spagetti itu.
atleast gua rasa air tgn lu.
oh.aku suka 'gadisku dalam koma'.
rasa lebih sihat :)
memang betul kata kau, ada betul dia tahan aku lagi.
atleast aku nampak segalanya :)
oh.lupa.nanti kita dating.aha.

farisha fuad
terima kasih untuk segala penjagaan awak
terima kasih untuk satu malam.
terima kasih untuk segala makanan,minuman yg awk bawa.
kalau bukan sebab awk, mgkin saya akn lg kurus dr awk ;)
maaf susahkan awk ulang alik jauh dr kajang ke shah alam.
nanti kita g ICE skating dan ICE room ye ;)

kawan-kawan
terima kasih untuk yang datang.
gemuk.kulak.hasnor.cerah.azza.ima.eda.zurin.nina.sabrina.tedd.izzah.abg fadh.natrah.haidil
yang bagi ucapan 'get well soon'
yang bagi nasihat.
segalanya.
tiada lagi yang boleh ucap selain
a big
THANK YOU
LOVE YOU

No comments: