Sunday, October 21, 2012

Be yourself :)


Be yourself.
Kalau pergi mana-mana pun, semua orang akan cakap macam ni.
Ya. mungkin kita boleh berpura-pura. 
tapi sampai bila? lambat laun perangai sebenar akan terkeluar juga.
malah akan ada yang menyampah dengan palsu itu.

Tapi kalau nak diikutkan, 'be yourself' itu tertakluk pada keadaan juga.
bukan sahaja keadaan, malah dengan siapa kau deal with. 
okay. contohlah, kalau kau jenis bising, suka buat suka hati kau,
tapi bila kau di tempat a bit protokol? kau nak buat suka hati juga?
tak kan? dengan menteri pun kau nak buat suka hati kau? tak kan?

for me, kalau kita memang sebenarnya jenis pemarah, kasar and sewaktu dengannya,
mungkin kita boleh pretend yang kita ni cool, rileks, chill.
tapi sampai bila?
sebab tu, for few months in relationship, kau tak akan kenal siapa pasangan kau.
until it comes a year maybe?
kawan aku pernah madah, lepas setahun baru kita kenal pasangan kita.
sebab masa tu lah, perangai sebenar akan makin lama, makin nampak.
dan kalau kita tak biasa dengan perangai tu, mungkin masa tu timbul banyak masalah :)

aku cuba jadi diri aku.
aku boleh jadi lembut, kasar and depends.
dan jiwa aku kasar dan aku lebih suka berkasar.
sebab aku memang kasar. 
so, for what aku pretend to be lembut all the time, tiba-tiba aku jadi kasar, boleh terima?
look. before ni, friend of mine pernah cakap dekat aku.
Syafiq pernah tanya "kenapa pdy dengan orang lain cakap lembut, kalau dengan aku, kasar?"
he answered "sebab dia nak kau terima dia for the real her. dia nak kau jadi macam kawan dia, can talk everything, anything, dalam apa cara pun"

for god sake, kenapa orang lain boleh faham sedangkan orang yang nak kita faham, tak faham pun?
okay. mungkin aku agak kasar di hadapan mereka.
mungkin itu the way untuk aku tunjuk. dan kalau kekasaran itu disalah erti, maka jalan aku salah lah.
so, should be try to be more lembut lepas ni? :)
i will. sebab kita yang buat dia! ;)

dan itu bukan bermaksud menjadi orang lain, sebaliknya menjadi seseorang yang lebih baik.
tak salah untuk cuba. aku perempuan, lembut itu memang ada dalam aku :)

"Aku lebih bengis dari sang naga
Tapi bisa nangis semata demi cinta
Suaraku keras tak berbahasa
Kerna aku rimas gedik mengada-ngada

Aku mudah baran tidak semena
Mana boleh tahan angin cemburu buta
Dan aku sengaja tunjuk keras kepala
Aku punya manja kau saja boleh rasa
Rahsia kita berdua"

 (Fynn Jamal, 150 Juta)

bye :)

fds
written by fadhillasamsudin

No comments: